Starsi harcerze - lwy czy myszy?

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_field_user::init() should be compatible with views_handler_field::init(&$view, $options) in /sites/all/modules/views/modules/user/views_handler_field_user.inc on line 48.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 745.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 149.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of content_handler_field::options() should be compatible with views_object::options() in /sites/all/modules/cck/includes/views/handlers/content_handler_field.inc on line 208.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_term_node_tid::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/modules/taxonomy/views_handler_filter_term_node_tid.inc on line 303.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 25.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
obrazek do artykułu

Obrzędowość, przerywniki muzyczne itp.  w zależności od upodobań drużyny. Przerywniki nie muszą pokrywać się z tematem!

1) Część pierwsza – gawęda

Dobrym elementem gawędy może być bajka Ezopa ,,Lew i mysz”, najlepiej opowiedziana lub odczytana (np. z podziałem na role). Jest to opowieść o tym, że każdy - nawet najmniejszy i najbardziej niepozorny - może znaleźć sposób, by pomóc innym. Nie trzeba być wielkim, by czynić rzeczy wielkie!

Dumny i silny lew był królem dżungli. Pewnego dnia, gdy spał, mała myszka przebiegła koło jego głowy. Wielki lew obudził się i warknął. Złapał mysz jedną potężną łapą, a drugą podniósł, by zmiażdżyć zwierzątko, które zakłóciło mu spokój.

- Proszę, potężny lwie – zapiszczała mysz – proszę, nie zabijaj mnie. Błagam, puść mnie wolno. Kto wie, może któregoś dnia i ja będę mogła ci pomóc.

Rozbawiło to lwa bardzo. Myśl, że takie małe, przerażone stworzenie mogłoby pomóc królowi dżungli była tak zabawna, że nie miał serca zabić myszki.

- Uciekaj – ryknął.

Kilka dni później w dżungli pojawiła się grupa myśliwych, którzy przyszli polować na lwy. Wdrapali się na dwa drzewa rosnące po obu stronach ścieżki i przeciągnęli nad nią sieć. Niebawem lew przebiegał tą ścieżką. Myśliwi zrzucili swą sieć na olbrzymie zwierzę. Lew ryczał i walczył mężnie, lecz nie mógł się uwolnić. Myśliwi odeszli, aby coś zjeść i zostawili lwa w sieci. Lew rycząc, błagał o pomoc, lecz jedyną istotą w dżungli, która ośmieliła się do niego zbliżyć, była mała myszka.

- A, to ty - zajęczał lew. - Nic nie możesz dla mnie zrobić. Jesteś zbyt mała!

- Może i jestem mała – powiedziała mysz, – ale mam ostre zęby i jestem ci winna przysługę.

I zaczęła przegryzać sieć. Wkrótce zrobiła wystarczająco dużą dziurę, aby lew mógł się wydostać i uciec do dżungli.

Dodatkowo można nawiązać do myśli: ,,Każde dobro uczynione drugiemu powraca do darczyńcy”.

Piosenka

2) Część druga – dyskusja

Temat: Jak uważasz, czy lepiej być szarą myszką, która - jak to szare myszki mają w zwyczaju - pokazuje się tylko czasami i prędko znika, czy być groźnym i odważnym lwem, który działa jawnie i każdy o nim wie?

3) Część trzecia – małe grupy

Trudno wyobrazić sobie tego rodzaju zbiórkę bez pracy w małych grupach.

Dzielimy harcerzy na kilka zespołów (w zależności od ich liczby), po około 6 osób.

Każdy zespół otrzymuje przybory plastyczne, mapę (np. miasta czy najbliższej okolicy) i duży arkusz papieru.

Na otrzymanym arkuszu grupa musi stworzyć dużą mapę z zaznaczonymi instytucjami czy innymi działającymi podmiotami zajmującymi się pracą na rzecz innych (np. wolontariaty szkolne, ośrodki pomocy społecznej itp.).

Później grupy prezentują i porównują swoje prace, ustalają, z którymi ze znanych im organizacji mogłyby nawiązać współpracę.

Zabawa

4) Część czwarta – kalambury

Kolejnym elementem, który uświadomi nam jak w różny sposób możemy pomagać innym, będą znane i lubiane kalambury.

Harcerze ponownie dzielą się na kilka grup (najlepiej o innych składach niż poprzednio, wybieranych np. przez losowanie kartek z numerami czy M&M-sów o różnych kolorach).

Do dyspozycji mają własne ciała, inwencję, mimikę oraz tablicę czy inną płaszczyznę, gdyż dopuszczalne jest rysowanie.

Hasłami powinny być nazwy form pomocy czy czynności – np. zbiórka żywności, pierwsza pomoc, udzielenie wsparcia psychicznego.

Piosenka, zabawa

5) Część piąta – „Każdy może zostać Superbohaterem!”

Aby zakończenie i podsumowanie zbiórki nie miało formy zwykłej pogadanki i wyznaczenia ,,pracy domowej”, proponuję, by każdy z harcerzy zaprojektował swojego własnego Superbohatera (którym sam się stanie) – pomocna może być wcześniejsza chwila rozmowy o znanych superbohaterach (np. o Supermanie) - i wyznaczył jego jeden Supercel, związany oczywiście z pomocą innym (wyznaczone cele powinny być możliwe do wykonania we własnym środowisku w czasie jednego tygodnia).

Rysunki wraz z zadaniami harcerze zabierają do domów, a zadaniem międzyzbiórkowym będzie osiągnięcie celu i spisanie specjalnego ,,raportu” w dowolnej formie. Efekty pracy międzyzbiórkowej zostaną zaprezentowane po wprowadzeniu na kolejnym spotkaniu drużyny.

6) Część szósta – obrzędowe zakończenie zbiórki

GARŚĆ INSPIRACJI:

· Gry:

  • supełek: cała drużyna/zastęp stają jak najbliżej siebie i łapią się wzajemnie za ręce (ważne jest, by każdy złapał dwie różne ręce). Teraz gdy każda osoba, trzyma już dwie inne dochodzi do najciekawszego momentu gry – należy się rozplątać. Rozplątywanie może prowadzić jedna osoba z zewnątrz lub ktoś, kto jest zasupłany razem z innymi.
  • wyścigi krabów: wyznaczamy linię startu i półmetka. Wszyscy podzieleni są na pary. Zawodnicy zwróceni są do siebie plecami i biorą się pod ręce. Na sygnał prowadzącego pary rozpoczynają bieg. Jeden zawodnik biegnie przodem, drugi tyłem. Przez cały czas biegu ręce muszą być splecione. Na półmetku następuje zamiana – zawodnik, który biegł tyłem, teraz biegnie przodem. Następna para rozpoczyna bieg, kiedy poprzednia minie linię startu – mety.

· Wolontariat/służba:

  • zorganizowanie akcji zbierania ubrań, żywności, plastikowych korków itp.
  • zorganizowanie przedstawienia dla osób z domu starców bądź dzieci z domu dziecka
  • dbanie o miejsca Pamięci Narodowej (pomniki itp.)
  • branie udziału w akcjach Międzynarodowy Dzień Ziemi, Akcja Sprzątania Świata itp.
  • sprzątanie zapomnianych nagrobków na miejscowym cmentarzu
  • pomoc wolontariacka w szpitalach bądź domach opieki
  • pomaganie osobom starszym, zgłoszonym w Domach Opieki Społecznej, w robieniu zakupów itp.
  • organizowanie kursów pierwszej pomocy w szkołach i innych instytucjach w mieście
O autorze

0 Ania Wasiak samarytanka

w ZHP od ładnych paru lat ,od zawsze w Hufcu Grójec.
od niedawna drużynowa 5 GDH ,,Gacek".
gram, śpiewam, czytam, piszę, maluję ,wędruję... ogólnie nie znosze stagnacji! :)

Komentarze

Member since:
20 lipiec 2010
Last activity:
9 lat 6 tygodni

Wieczorem, po ciężkiej pracy, IST spotkał się w Scout Clubie, czyli zlotowej kawiarence. Rozmowy, śpiewy i międzynarodowe wygłupy trwały do rana, a rano… Rozpoczęcie zlotu. Dwa i pół tysiąca skautów dookoła sceny, na scenie komenda. Wciągamy flagi. Salwa honorowa z piłek i zlot rozpoczęty. IST na swoje miejsca 1z0-052
350-050
642-067
642-654
programowe, uczestnicy: połowa na trasę, połowa zostaje na terenie zlotu i bierze udział w zajęciach. Nie ma mowy, aby Service Team się nudził. Każdy już na dwa miesiące przed zlotem wiedział, co będzie robić i pisał maile ze swoim szefem dopinając szczegóły.

Member since:
20 lipiec 2010
Last activity:
9 lat 6 tygodni

Education in the largest sense is any act or experience that has a formative effect on the mind, character or physical ability of an individual. In
pass4sure 350-050 its technical sense, education is the process by which society deliberately transmits its accumulated knowledge, skills and values from one generation to another.
Etymologically, the word education is derived from educare (Latin) "bring up", which is related to educere "bring out", "bring forth what is within", "bring out potential" and ducere, "to lead
Teachers i
pass4sure E20-322 n educational institutions direct the education of students and might draw on many subjects, including reading, writing, mathematics, science and history. This process is sometimes called schooling when referring to the education of teaching only a certain subject, usually as professors at institutions
pass4sure 000-081 of higher learning. There is also education in fields for those who want specific vocational skills, such as those required to be a pilot. In addition there is an array of education possible at the pass4sure JN0-522 informal level, such as in museums and libraries, with the Internet and in life experience. Many non-traditional education options are now available and continue to evolve

Member since:
20 lipiec 2010
Last activity:
9 lat 6 tygodni

Education in the largest sense is any act or experience that has a formative effect on the mind, character or physical ability of an individual. In
pass4sure 640-460 its technical sense, education is the process by which society deliberately transmits its accumulated knowledge, skills and values from one generation to another.
Etymologically, the word education is derived from educare (Latin) "bring up", which is related to educere "bring out", "bring forth what is within", pass4sure 1z0-051 "bring out potential" and ducere, "to lead
Teachers in educational institutions direct the education of students and might draw on many subjects, including reading, writing, mathematics, science and history. This process is sometimes called schooling when referring to the education of teaching only a certain subject, usually as professors at institutions of
pass4sure 642-533 higher learning. There is also education in fields for those who want specific vocational skills, such as those required to be a pilot. In addition there is an array of education possible at the pass4sure 646-563 informal level, such as in museums and libraries, with the Internet and in life experience. Many non-traditional education options are now available and continue to evolve

Member since:
20 lipiec 2010
Last activity:
9 lat 6 tygodni

In developing an attractive application, it demonstrates how easy it is to hack a smart phone. If such application has been created to make a case study on the safety of the Google (Android), it could have been pass4sure 1D0-541 designed by an attacker. For the study, the apps installed on a Google (Android) could read text messages, listen to voice messages and even turn on the microphone alone. An application could therefore quite make online banking, for example. In 90s users or only installed antivirus software or firewall on their computer. Smart phones still have much to do to catch up with PC security.
pass4sure 642-975
Applications distributed by Goggle Android Market has collected personal information of millions of users and sent it to servers in China. Exploit, pass4sure TK0-201 attached to the application was downloaded from approximately 1.1 to 4.6 million times.
Annex preserves the history of visits, text messages, and the number of SIM cards, subscriber identification number, and even voice mail password fpass4sure 650-575rom. An application sends information to China

Member since:
20 lipiec 2010
Last activity:
9 lat 6 tygodni

In developing an attractive application, it demonstrates how easy it is to hack a sNS0-163 mart phone. If such application has been created to make a case JN0-350 study on the safety of the Google (Android), it could have been designed by an attacker. For the study, the apps installed on a Google (Android) could read text messages, listen to voice messages and even turn on the microphone alone. An application could therefore quite make online banking, for example. In 90s users or only installed antivirus software or firewall on their computer.SK0-002 Smart phones still have much to do to catch up with PC security.

Applications distributed by Goggle Android Market has collected personal information of millions of users and sent it to servers in China. brain dumps Exploit, attached to the application was downloaded from approximately 1.1 to 4.6 million times.
Annex preserves the history of visits, text messages, and the number of SIM cards, subscriber identification number, and even voice mail password from. An application sends information to China

Member since:
20 lipiec 2010
Last activity:
9 lat 6 tygodni

Warto odnotować, że, plan inwazji Zjednoczonego Królestwa przez nazistów, przygotowany w 1940 r. przez generała ss Waltera Schellenberga, przewidywał neutralizację około 2800 prominentnych brytyjskich obywateli, wśród których był Lord Baden Powell i główni przywódcy Światowego Biura Skautów. Do planu inwazji był dołączony dokument: "Informationsheft Groß Britannien", zawierający
Informacje o społeczeństwie 642-145 brytyjskim, administracji, systemie edukacji, mediach, grupach religijnych, partiach politycznych, organizacjach emigrantów, masonerii, organizacjach żydowskich, policji, tajnych 642-072 służbach, opisanych z nazistowskiej perspektywy. Część tej książki, zatytułowana "System edukacyjny", składa się z dwóch podrozdziałów: "szkoły publiczne" i "Międzynarodowy Ruch Skautowy". Czytając ten tekst, mieszaninę nonsensów i bardzo dokładnych informacji, nie
642-067
możemy się oprzeć zdumieniu. Naziści wierzyli , że skoro Baden Powell był oficerem wywiadu Armii Brytyjskiej, to Skauting, któy stworzył w 1907 r., 000-966 miał służyć tylko celom szpiegowskim na rzecz Anglii, zaś komisarze zagraniczni organizacji skautowych w poszczególnych krajach mieli tylko jedną misję: by przygotowywać miesięczne i kwartalne raporty o politycznej i ekonomicznej sytuacji swoich krajów, dla Międzynarodowego Biura Skautowego.

Portret użytkownika Ania Wittenberg
Member since:
10 luty 2010
Last activity:
9 lat 39 tygodni

A co Wy na to żeby w takim razie poprawić zbiórkę tak, by stała się "starszoharcerska"? :-) Spróbujcie, to opublikujemy poprawiony tekst. To przecież także Wasz magazyn :-))

Redaktor Naczelna "Skautingu". Instruktorka hufca Warszawa Mokotów ds. Zagranicznych, zast?pczyni komendanta szczepu 40 WDHiZ, instruktorka Zespo?u Zuchowego GK ZHP.

Portret użytkownika Kurson
Member since:
15 luty 2010
Last activity:
9 lat 49 tygodni

Z zainteresowaniem zacząłem czytać Twój artykuł Aniu, bo sam mam zastęp starszy w swojej drużynie i cały czas szukam inspiracji do pracy z nimi. Mam jednak wątpliwości, czy Twoja propozycja jest dopasowana do wieku uczestników.

Zbiórka porusza temat słuzby i jak można sie zorientować po przykładach, jest to służba adresowana do co najmniej gimnazjalistów - super! Ale nie mogę się oprzeć wrażeniu, że właściwie cała zbiórka opiera się na formach bliższych zuchom, niż harcerzom starszym. Dlaczego?

  1. Zaproponowana bajka jest piękna, ale jednak jest tylko bajką. Naprawdę wątpię, by świeżo buntujący się nastolatek chciał tego słuchać. Znajdźmy historię z życia wziętą, z prawdziwymi bohaterami, opartą na prawdziwym wydarzeniu. Takich jest pełno, wystarczy przeglądać prasę, czytać książki. Ot choćby akcja "Newsweeka": http://www.gwiazdydobroczynnosci.pl/
  2. Jeżeli będziemy mieli poważny temat, możemy zrobić poważną dyskusję. Taka o lwach i myszach wyda się gimnazjalistom po prostu naiwna. Ja bym zaryzykował nawet temat o ratowaniu Żydów podczas wojny, ale to wymaga dużej wiedzy, a być może jest to temat dla drużyn wędrowniczych.
  3. Mapa - dobra rzecz. Ale znów to brzmi, jak zadanie dla zuchów. Lepiej odwiedzić kilka takich miejsc, spotkać się z przedstawicielami organizacji i od nich usłyszeć, jak wygląda jej działalność.
  4. "Znane i lubiane", no właśnie. W harcerstwie bardzo trudno utrzymać tę konkretną grupę wiekową. Jeżeli będziemy im proponować same "znane" zabawy, to choćby były "lubiane", prędzej czy później odejdą z drużyny. Bo przecież mogą to robić gdzie indziej, to po co im drużyna harcerska?
  5. Do rysowania zarzut mam taki, jak wcześniej - to dziecinne podejście do ważnej sprawy.

Zbiórka dla harcerzy starszych musi być naprawdę dla nich, w końcu jedną z cech metody jest naturalność (czytaj: BEZ ŚCIEMY!).

Jeszcze dwie uwagi. 1) Zbiórka jest strasznie statyczna, właściwie cały czas się siedzi. Gdzie się podziała przemienność form? 2) Największy grzech powyższego tekstu: "Dzielimy harcerzy na kilka zespołów (w zależności od ich liczby), po około 6 osób". Takie zespoły nazywają się ZASTĘPY i nigdy nie tworzymy innych grup. Solą skautingu i harcerstwa jest system zastępowy, bez niego to tylko zlepek zabaw, pozbawiony większego sensu.

 

Member since:
10 marzec 2010
Last activity:
9 lat 48 tygodni

dziękuję Ci bardzo za konstruktywną i jak najbardziej trafioną krytykę :)
rzeczywiście zbiórka nie ma zbytnio charakteru starszoharcerskiego.
na swoje usprawiedliwienie mogę powiedzieć tylko, że zbiórkę tę układałam poniekąd w zastępstwie nie do końca dogadując się co do jej formy.
a jako że na codzień mam kontakt głównie z harcerzami w wieku 10-12 ,więc wyszło jak wyszło.
mam nadzieję ,że w przyszłości uda mi się uniknąć tego typu ,,wpadek" :)

:)