Pożyteczne zuchy

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_field_user::init() should be compatible with views_handler_field::init(&$view, $options) in /sites/all/modules/views/modules/user/views_handler_field_user.inc on line 48.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 745.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 149.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of content_handler_field::options() should be compatible with views_object::options() in /sites/all/modules/cck/includes/views/handlers/content_handler_field.inc on line 208.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_term_node_tid::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/modules/taxonomy/views_handler_filter_term_node_tid.inc on line 303.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 25.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
obrazek do artykułu
Autor: mat. prasowe WOSM
, Źródło: scout.org

Zbiórka pojedyncza na Dzień Ziemi lub wstęp do cyklu Ekoludek


Sprawności przyrodnicze realizowane w Twojej gromadzie zawsze są do siebie łudząco podobne? Czas na zmiany! Planując pracę na wiosnę pokaż zuchom, że Wasze ekologiczne inicjatywy nie są odosobnione. Uświadom sobie i dzieciom, że podobne aktywności realizują zuchy na całym świecie i dzięki temu ten świat naprawdę się zmienia.


Tobie przykładowa zbiórka i worek pomysłów na cykl ma pomóc we wprowadzaniu w życie zuchów pożytecznych prac, które kształtują nawyki bezinteresownej i dobrowolnej pomocy innym. Propozycje tematów zbiórek pochodzą z propozycji programowej WOSM.

Zbiórka 1
CEL
Wprowadzenie w fabułę cyklu
Pokazanie zuchom jak woda i powietrze naturalnie się oczyszczają.

OBRZĘDOWE ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI
Wg. tradycji gromady

GAWĘDA
Zuchy otrzymują list – raport od skautów z całego świata, w którym są wyszczególnione negatywne zmiany, jakie zachodzą w środowisku naturalnym. Na koniec listu skauci proszą, by każdy skaut, który dostanie ten list opisał problem  ekologiczny, jaki jest w jego kraju i włączył się w jego rozwiązanie.

Przykłady do raportu skautów:
Pedro z Santiago de Chile (Chile): nad moim miastem unosi się zawsze chmura dymu. Nawet kiedy spadnie deszcz, chmura wciąż jest nad naszymi głowami. Tysiące ludzi choruje przez to na płuca.
C. B. z Sydney (Australia): kiedy byłem mały widziałem prawdziwego dziobaka. Ale od kilku lat – ani jednej sztuki! Chciałbym kiedyś móc pokazać go swoim dzieciom, ale boję się, że do tego czasu zupełnie zniknie.
Cecilia z Brasili (Brazylia): Żółwie morskie składają jaja na plażach. Wiele z tych plaż może zniknąć, kiedy podniesie się poziom morza.
Witalij z Irkucka (Rosja): nad jeziorem Bajkał produkowano kiedyś papier, a ścieki spuszczano do wody. To strasznie zatruwało jezioro. Później prezydent tego zabronił, ale po kilku miesiącach znów się zgodził.
Sevgi ze Stambułu (Turcja): co jakiś czas moje miasto nawiedzają trzęsienia ziemi. Czasem się ich nie odczuwa, ale są takie lata, że burzą wiele domów i sprawiają, że giną setki ludzi.

[Jeśli planujecie zrealizować cały cykl, na końcu listu jest zdanie: Każdy, kto podejmie się rozwiązania pięciu kolejnych problemów związanych ze środowiskiem może dostać skautową odznakę potwierdzającą działania. Do listu dołączone są specjalne legitymacje z miejscem na zdjęcie zucha i pięć naklejek – symboli oznaczających kolejne problemy, jakimi będą zajmować się zuchy.]

 

KRĄG RADY
Zuchy zastanawiają się, czy włączyć się w działania skautów. Jeśli tak, na dzisiejszej zbiórce zajmiemy się problemem: czy w naszej okolicy powietrze jest wystarczająco czyste?

ĆWICZENIE
Co to jest środowisko naturalne? Sztafeta – duża kartka papieru leży w pewnej odległości od szóstek. Jeden zuch biegnie i rysuje to, co wydaje mu się częścią środowiska naturalnego. Dopiero kiedy wraca, następny może pobiec. Później porównujemy rezultaty. Czy elementy środowiska łączą się ze sobą? Czy na pewno znaleźliśmy wszystkie?

ĆWICZENIE
Środowisko to też powietrze. Poproś zuchy, by oddychały przez minutę jak najgłębiej (koniecznie na dworze!). Później porozmawiajcie – czy powietrze ma zapach? Smak? Co jest w powietrzu?

MAJSTERKA
Z czego składa się powietrze? Zuchy dostają pojemniczki z pomalowanymi różnymi ziarnami i balon. Kiedy drużynowy wymienia kolejne składniki zuchy wsypują dokładnie tyle ziaren ile procentów tej substancji jest w powietrzu: 21 % tlenu, 72% azotu, 7% węgla i 1% innego gazu (łącznie ze skażonym). Balony pompujemy.

GRA
Każda szóstka staje w szeregu (jeden zuch za drugim). Zuchy łapią się za ramiona. Do nogi ostatniej osoby przywiązujemy balon. Na hasło „start” zuchy starają się zdeptać balony innych i nie oddać swojego. Kiedy już wszystkie balony będą przebite, tłumaczymy: większość cząsteczek powietrza jest niewidoczna (jak ziarenka w trawie), ale w powietrzu są też wielkie i widoczne kawałki zanieczyszczeń (kawałki balonów, które trzeba pozbierać).

ĆWICZENIE
Żeby zobaczyć te cząsteczki, każda szóstka dostaje szeroką taśmę klejącą, nożyczki i tyle kartek, ile jest w niej zuchów. Każdy zuch z szóstki wybiera sobie jedno drzewo, do którego liści może dosięgnąć. Przykleja kawałek taśmy do liścia, ostrożnie odrywa i przykleja tak pobraną próbkę do białej kartki. Należy to powtórzyć co najmniej na 10 liściach, aby dało wiarygodny wynik. Ważne, by każda szóstka robiła to zadanie w innej części Waszej okolicy!

KRĄG RADY
Porównajcie próbki (jeśli macie możliwość – pod mikroskopem). Zastanówcie się, dlaczego próbki różnią się od siebie? Jakie czynniki to sprawiły? Pomyślcie skąd się wzięły te cząsteczki w powietrzu, jak mogą wpływać na rośliny i zwierzęta. Zastanówcie się, jak Wy możecie się przyczynić do zmniejszenia zanieczyszczenia (np. do szkoły jeżdżąc autobusem).
Uświadom zuchom, że to, co znalazły na liściach to tylko część zatrucia powietrza. Inne szkodliwe cząsteczki są niewidzialne!

POŻYTECZNE PRACE
Wykonajcie plakaty, które przedstawią skąd biorą się zanieczyszczenia powietrza w Waszej okolicy i jak można im zapobiegać. Powieście je w różnych częściach szkoły, w której macie zbiórki.

ZADANIE MIĘDZYZBIÓRKOWE
Gdzie jeszcze można zauważyć zanieczyszczenia powietrza? Róbcie zdjęcia np. brudnych budynków w Waszej okolicy. Na następnej zbiórce możecie zrobić w szkole gazetkę poświęconą temu tematowi.

OBRZĘDOWE ZAKOŃCZENIE ZBIÓRKI
Wg. tradycji Gromady

Jeśli planujesz zrealizować cały cykl, poniżej propozycje tematów zbiórek. Formy do nich możesz dobrać tłumacząc materiał WOSM umieszczony na stronie:
http://www.scout.org/en/information_events/library/environment/world_sco...

Zbiórka 2
CEL
Pokazanie zuchom specyficznych dla Waszego regionu roślin i zwierząt, ich naturalnych przyzwyczajeń.

Zbiórka 3
CEL
Uświadomienie istnienia szkodliwych substancji w Waszym środowisku lokalnym.
Pokazanie wpływu tych substancji na środowisko.

Zbiórka 4
CEL
Pokazanie zuchom, jak ich zachowania mogą wpływać na środowisko naturalne.

Zbiórka 5
CEL
Pokazanie zuchom różnych typów katastrof naturalnych i ich przyczyn.
Nauczenie zuchów właściwych reakcji w przypadku katastrof, które mogą zdarzyć się w Waszym regionie.

Zbiórka 6
CEL
Przedstawienie zuchom profitów, jakie płyną z angażowania się w wolontariat na rzecz środowiska.
Podsumowanie cyklu

 

O autorze
Portret użytkownika Ania Wittenberg

pwd. Anna Wittenberg HO

Redaktor Naczelna "Skautingu".
Instruktorka Hufca Warszawa Mokotów ds. Zagranicznych. Zastępczyni komendanta szczepu 40 WDHiZ.
Prywatnie: studentka nauk politycznych UW, przez ostatnie 3 lata dziennikarka w stołecznym dzienniku.