Zbiórka DMB - wędrownicy

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_field_user::init() should be compatible with views_handler_field::init(&$view, $options) in /sites/all/modules/views/modules/user/views_handler_field_user.inc on line 48.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 745.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 149.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of content_handler_field::options() should be compatible with views_object::options() in /sites/all/modules/cck/includes/views/handlers/content_handler_field.inc on line 208.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_term_node_tid::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /sites/all/modules/views/modules/taxonomy/views_handler_filter_term_node_tid.inc on line 303.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 25.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /sites/all/modules/views/views.module on line 879.

Międzykulturowe braterstwo – projekt filmowy

Cele:

  • Zaprezentowanie mniejszości kulturowych mieszkających w najbliższym środowisku
  • Zwrócenie uwagi na problem tolerancji wobec innych narodowości
  • Przełamanie stereotypów kulturowych

Zamierzenia:

  • Uczestnicy będą w stanie określić jakie grupy narodowościowe mogą spotkać w ich najbliższym środowisku
  • Uczestnicy będą świadomi, że tworzone przez społeczeństwa stereotypy w większości są błędne
  • Uczestnicy będą w stanie udowodnić błędne postrzeganie różnych kultur oraz przedstawić jak jest naprawdę
  • Uczestnicy wyrobią w sobie tolerancyjna postawę wobec innych narodowości i zajmą się jej promowaniem wśród harcerzy, ale także w społeczeństwie

ZBIÓRKA

1. Starcie ze stereotypami 10 min

Uczestnicy otrzymują karteczki z napisanymi na nich różnymi narodowościami. Są to mniejszości, które reprezentują ludzie żyjący w bliskim otoczeniu (podwórko, osiedle, miasto).
Należy podzielić karteczki tak aby było kilka powtarzających się narodowości (czyli wszystko zależy od tego jak liczna jest drużyna lub po prostu ile osób bierze udział w projekcie).
Następnie przechodzimy do ćwiczenia które może odbywać się na dwa sposoby.

  1. Uczestnicy losują karteczki. Wylosowaną narodowość przyklejają wybranej osobie na czoło. Uczestnicy siadają w kręgach. W każdym kręgu nie może powtarzać się żadne hasło dlatego podziału dokonuje prowadzący. Wszystkie grupy siadają oddzielnie, każda grupa ma to samo zadanie. Jedna osoba zadaje pytania odnośnie tego jaką ma narodowość, a pozostali członkowie grupy mogą odpowiadać tylko tak/nie. Na tej podstawie każdy ma odgadnąć narodowość, której na czas gry stał się reprezentantem.
  2. Uczestnicy losują karteczki. Wylosowaną narodowość przyklejają wybranej osobie na czoło. Każda osoba szuka pary (ewentualnie jeżeli jest nieparzyście mogą być osoby). W tej propozycji gry osoba, która ma odgadnąć co jest napisane na jej karteczce nie zadaje pytań, ale słucha tego co mówi partner opisujący dana narodowość poprzez skojarzenia i stereotypy.
     

Ważne aby zaznaczyć, że istotne w tym zadaniu jest posługiwanie się stereotypami.

2. Szukamy pozytywów 15-20 min

Wszyscy siadamy w kręgu, chętni mają wymienić stereotypy o jakich usłyszeli odnośnie reprezentowanej przez nich narodowości. Następnie wspólnie z prowadzącym uczestnicy szukają „kontr-stereotypów”, starają się obalić negatywy i odnaleźć pozytywy. W dyskusji wykorzystywana jest laska głosu, każdy chętny może się wypowiedzieć, jednak musi być ona moderowana przez prowadzących aby jednak nie doszło do sytuacji, w której wszyscy skupia się na negatywnych wartościach określających mniejszości narodowe – ćwiczenie nie przyniesie rezultatów.
Istotne jest tu dobre przygotowanie prowadzących.

3. Dyskusje i właściwy projekt 1 – 1,5 godz

Uczestnicy, którzy już wiedzą co wypisane było na ich karteczkach, mają zadanie połączyć się w grupy tych samych narodowości. Od tego momentu każda grupa będzie zajmowała się jedna konkretną mniejszością narodową.

Grupy mają za zadanie przygotować się do nakręcenia filmu. Treścią każdego filmu ma być przybliżenie danej narodowości, udowodnienie, iż postrzeganie odmiennych narodowościowo lub wyznaniowo ludzi przez pryzmat stereotypów jest błędne. Produkcje poszczególnych grup mają obalać mity i pokazywać ważne wartości.


Czas trwania filmu zależy od projektu, można dać grupom dowolność lub narzucić konkretny czas oraz formę, wszystko zależy od tego jaka koncepcję ma dana drużyna.

Na zbiórce każda grupa dostaje czas na przeprowadzenie dyskusji odnośnie swojego tematu, dostają komputery z dostępem do Internetu oraz książki.

Następnie mają czas na przygotowanie prezentacji w Power poincie. Po zaprezentowaniu się, każda grupa może zacząć działania na własna rękę.

Co powinna zawierać prezentacja:

  • Nazwę grupy narodowościowej
  • Jakimi stereotypami została ta grupa określona w poprzedni ćwiczeniu, co może być uzupełnione innymi określeniami funkcjonującymi w społeczeństwie
  • Jaki jest cel filmu oraz zamierzenia
  • Jaki jest sposób realizacji celów i osiągnięcia zamierzeń – czyli krótki opis projektu z podziałem na role w zespole

Np.

Muzułmanie

prymitywni, wojowniczy, skłonni do stosowania przemocy i okrutni, do tego przywiązani do swej religii i rozwiąźli w sprawach seksu

cel:
- przybliżenie religii Islamu
- zwrócenie uwagi na pozytywne wartości wynikające z religii muzułmańskiej
- ukazanie muzułmanów jako ludzi podobnych do nas, nie morderców

zamierzenia:
- odbiorcy rozumieją duże zaangażowanie religijne muzułmanów
- odbiorcy zauważają pozytywne wartości wynikające z muzułmańskiej religii
- odbiorcy rozumieją czym jest dla muzułmanów dżihad, wiedzą, że wśród nas żyją muzułmanie, którzy maja takie same wartości jak oni i nie są „maszynami do stosowania przemocy”

Sposób realizacji:
- Znalezienie informacji na temat islamu, przeprowadzenie wywiadu (lub wywiadów) z osobami studiującymi zagadnienia religii oraz społeczeństwa muzułmańskiego – Asia i Paweł
- Znalezienie w najbliższym otoczeniu muzułmanów, którzy zamieszkali w Polsce, przeprowadzenie z nimi wywiadów – Ola i Aneta
- Wyszukanie materiałów filmowych odnośnie tematu, zajęcie się sprawą wypożyczenia lub wykupienia tych materiałów – Adrian
- Stworzenie scenariusza filmu i główny koordynator - Kamil

4. Motyw skautowy

  • Podczas rozmów z ludźmi należy przedstawić poza celami i zamierzeniami, organizację, w której działamy oraz przybliżyć im ideę obchodów Dnia Myśli Braterskiej.
  • W każdym filmie warto zawrzeć element skautowy, czyli zdjęcia skautów reprezentujących dane narodowości, przedstawienie jak działają, jakie mają drużyny, pokazać jaka jest ich liczebność, wyszukać ciekawych projektów jakimi się zajmują, po prostu przedstawić ich jako równych nam


5. Pokaz filmów

Na nakręcenie filmów wszyscy dostają 3 miesiące (można modyfikować). Po upływie tego terminu, jeżeli wszystko będzie gotowe prowadzący zapewniają możliwość zaprezentowania filmów w zaprzyjaźniony kinie studyjnym, w hufcu, w szczepach, na harcerskich i nie harcerskich festiwalach, pomysłów może być wiele, ale przede wszystkim taki pokaz należy zorganizować w Dniu Myśli Braterskiej.

Może to wpisywać się w większy projekt kulturowy lub inny.

opracowała: pwd. Sylwia Sieczkowska

O autorze

pwd. Sylwia Sieczkowska HO

154 WDW Kartarisvastika
zaintersowań mam za wiele żeby wymieniać